Yleistä huispauksesta

Pallot

Kaato: Jahtaajat syöttelevät kaatoa toisilleen ja yrittävät tehdä maalia. Kaato on noin keilapallon kokonainen punainen nahkalla päällystetty pallo. Kaatoja on pelissä vain yksi.

Ryhmyt: Ryhmyt yrittävät heittää pelaajan alas luudalta. Ryhmyjä on aina kaksi. Ryhmyt ovat rautaisia palloja. 

Kultasieppi: Kultasieppi on pieni saksanpähkinän kokoinen kultainen pallo. Kultasieppi liikkuu ketterästi ja nopeasti, jonka takia se on vaikea saada kiinni. Vain etsijät saavat koskea sieppiin. Siepin nappaaminen päättää pelin. Siepillä on lihasmuisti.

Pelaajat

Kummassakin joukkueessa on seitsemän pelaajaa, joilla jokaisella on oma tehtävänsä.

Pitäjä: Pitäjä suojaa kolmea maalivannetta ja yrittää estää vastapuolta tekemästä maaleja. Pitäjiä on yhdessä joukkueessa aina yksi. 

Lyöjät: Lyöjät suojaavat omanpuolensa pelaajia ryhmyiltä. He yrittävät ohjata ne päin vastapuolen pelaajia lyömällä niitä mailoillaan. Lyöjiä on joukkueessa aina kaksi.

Jahtaajat: Jahtaajat yrittävät tehdä maaleja. Jahtaajia on joukkueessa aina kolme. 

Etsijä: Etsijä yrittää ottaa kiinni kultasieppiä. Heihin kohdistuu eniten häirintää, koska kultasiepin kiinni saaminen päättää pelin. 

Säännöt

1. Ei ole asetettu sääntöjä sille, miten korkealle pelaaja saa nousta pelin kuluessa, mutta kentän rajojen ulkopuolelle hän ei saa harhautua. Jos pelaaja ylittää kentän rajat, hänen joukkueensa on luovutettava kaato vastapuolelle.

2. Joukkueen kapteeni voi pyytää "aikalisää" antamalla merkin erotuomarille. Vain sen kestäessä pelaajien jalkojen on sallittua koskea maahan. Aikalisä voidaan pidentää kaksituntiseksi, jos ottelu on siihen mennessä kestänyt yli kaksitoista tuntia. Jos joku ei kahden tunnin kuluttua palaa kentälle, hänen joukkueensa suoritus hylätään.

3. Erotuomari voi määrätä joukkueelle rangaistusheiton. Rangaistusheittoa heittävä jahtaaja lentää tällöin keskiympyrästä maalialueelle. Muiden pelaajien paitsi vastapuolen pitäjä on pysyttävä poissa tieltä rangaistusheiton aikana. 

4. Kaadon saa ottaa toisen pelaajan hallusta, mutta pelaaja ei saa milloinkaan ottaa kiinni mistään toisen pelaajan ruumiinosasta. 

5. Loukkaantunutta pelaajaa ei korvata toisella. Joukkue jatkaa peliä ilman loukkaantunutta jäsentään.

6. Taikasauvan saa ottaa kentälle, mutta sillä ei milloinkaan mistään syystä taikoa vastapuolen pelaajia, vastapuolen pelaajien luutia, erotuomaria, ainuttakaan palloa eikä ketään yleisössä.

7. Huispausottelu päättyy vasta kun kultasieppi on saatu kiinni, elleivät kummankin joukkueen kapteenit yhdessä sovi toisin. 

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita